Naar het zuiden en weer terug - Reisverslag uit Kanchanaburi, Thailand van Olle Hormann - WaarBenJij.nu Naar het zuiden en weer terug - Reisverslag uit Kanchanaburi, Thailand van Olle Hormann - WaarBenJij.nu

Naar het zuiden en weer terug

Door: Olle & Stefan

Blijf op de hoogte en volg Olle

03 April 2014 | Thailand, Kanchanaburi

Daar zijn we weer!

We zijn inmiddels weer in het noorden van Thailand nadat we een paar dagen op Phuket hebben doorgebracht en een tussenstop hebben gemaakt in Khao Sok.

Phuket zelf had eigenlijk niet zo heel veel te bieden. We hadden eerst als plan om vanaf daar naar wat meer afgelegen kleine eilandjes te gaan, maar om daar te komen moesten we behoorlijk wat geld betalen en de verblijven op de meeste eilandjes waren niet goed en/of duur. We zaten zelf in het plaatsje Patong, in het westen van het eiland. De eerste dag dat we daar aankwamen (rond een uur of negen) hebben we voornamelijk geslapen omdat de busreis van zo'n veertien uur erg uitputtend was. In de avond hebben we wel wat rondgelopen en ontdekt dat het uitgaaansleven vooral bestond uit jonge meisjes die het de oudere heren 'gemakkelijk maakten' om het zo maar te zeggen.

De dag daarna zijn we lekker gaan zonnen op het strand. Grootste fout tot nu toe want we zijn nu nog steeds aan het vervellen (wel bruin). Ik was over mijn hele lichaam verbrand en Stefan op z'n rug en schouders.

De derde dag heb ik zelf alleen maar op bed gelegen omdat ik overal pijn had en elk zonnestraaltje brandde drie keer zo hard op mijn huid.

Op dag vier hebben we een scootertje gehuurd met zijn tweeen en zijn we naar de Big Buddha gereden, een witte, stenen Boeddha van 45 meter hoog, bovenop een berg en vanaf een groot deel van het eiland te zien. Erg spectaculair. Onder het beeld bevindt zich nog een klein tempeltje wat nog niet af was maar waar al wel monniken gebeden aan het lezen waren.

Op de vijfde dag toch maar weer een scootertje gehuurd en nu naar het zuidelijkste punt van het eiland gereden. Vanaf daar heb je een mooi uitzichtpunt op wat kleine eilandjes. In de middag toch stiekem een cheeseburger gegeten.

De volgende morgen vroeg opgestaan zodat we niet al te laat in Khao Sok aan zouden komen. Na een busreis van pak hem beet zes uur kwamen we aan in een klein dorpje wat op ongeveer een kilometer van het National Park lag. We vonden een plek waar ze kleine paalwoningen hadden voor 300 Bath (zo'n 8 euro, dus 4 pp) en daar hebben we twee nachtjes doorgebracht. We zijn na het uitpakken meteen naar het national park gegaan om nog een klein wandelingetje te maken.

De tweede dag hebben we lekker genikst omdat we geen zin hadden om al vroeg op te staan. We hebben toen maar even gepland wat we na Khao Sok wilden doen.

Op dag drie zijn we om half zeven opgestaan zodat we vroeg in het park konden zijn. Om een uur of zeven waren we binnen als allereersten. Na een half uurtje lopen kwamen we in tussen een groep apen terecht die het pad wilden oversteken. Stefan houdt van aapjes dus we hebben daar wel een tijdje gestaan. Na nog een stuk lopen kwamen we bij een uitrustplek, alleen werden we opgeschrikt doordat er een varaan van een meter of anderhalf rondliep. Nadat hij weg was hebben we ontbeten met koekjes en pindas, jummie. Na 2.5 uur intensief gelopen te hebben over de zware paden (lianen, gigantische boomwortels etc) vonden we het wel mooi en zijn we omgedraaid. We hadden nog eventjes om te niksen voordat we rond een uur of vier weer lang in de bus moesten zitten naar Kanchanaburi (via Bangkok).

Daar zitten we inmiddels op onze derde dag. Gisteren zijn we naar de Hellfire Pass geweest, een oorlogsmonument voor degenen die zijn gestorven bij het aanleggen van de spoorlijn van Birma naar Thailand, die 415 km lang was. Onder het strenge bewind van de Japanners zijn hier +- 90.000 Aziaten en +-8000 Engelsen, Nederlanders en Australiers overleden. We kregen een gratis audiodinges en we hebben toen een stukje over het pad gelopen waar vroeger het spoor lag. Ook nu liggen er nog stukken rails en balken van het originele spoor.

Vandaag hebben we lekker uitgeslapen. Morgen gaan we voor even terug naar Bangkok. Ik ben een beetje aan het bedenken wat ik ga doen als Stefan op 5 april naar Myanmar vliegt en ik dus alleen achterblijf. Ik kan helaas niet naar een Full Moon Party omdat ik een dag daarna het land uitmoet Misschien ooit een andere keer.

Tot snel!

xx Ol en Steef

• 03 April 2014 - 13:34

Hanneke Hormann:

Klinkt allemaal erg ontspannen daar.....lekker genieten jongens!
    Groetjes uit een zonnig Nederland 23 graden vandaag 3 april!!!!
    van Hanneke en Rob

• 03 April 2014 - 18:19

Max:

lekker lekker hoor,

nu nog een foto met je snor er bij en ik ben tevreden

xxx

• 04 April 2014 - 07:12

Caroline & Joost:

Klinkt super! Stevige wandeltochten in de natuur, koekjes als ontbijt/lunch, knalrood verbranden..haha, heel herkenbaar! Geniet van jullie eigen trip verder. Zijn benieuwd naar de verhalen.

Liefs uit Utrecht

• 04 April 2014 - 08:59

Helma:

Hoi Olle, (en Steef)
    Olle, als je erg verdrietig bent dat je maatje vertrekt, dan mag je wel op mijn schouder uithuilen hoor!
    Ik kom alleen pas op 6 apr ilal heel vroeg aan in Bangkok, om 6.55 land ik en vertrek weer om 10.35 naar Dhaka.
    Op het vliegveld ben ik bereikbaar, dan kun je me whatsappen op +31 651584787.
    Ik reken er natuurlijk niet op, zou wel heel toevallig zijn. Maar heb nog veel plezier daar in de warmte, en maak vooral veel leuke dingen mee!
    Houdoe